<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6882212274705393320\x26blogName\x3dCetusan+teknologi+orang+kampung\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kampungwifi.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kampungwifi.blogspot.com/\x26vt\x3d-4965623208755682918', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
Projek KampungWifi merupakan projek komuniti dengan sumber terbuka




Wednesday, February 11, 2009

Error yang tidak tahu dari mana.

Assalamualaikum wrt..

Kali ini terjadi suatu perkara yang diluar pengetahuan saya mengenai nilai paket data yang mati(loss packet data) dari AP ke semua klien kampungwifi. Hal ini terjadi sejak 3 hari lepas. Dan saya dalam mengkaji kenapakah hal ini berlaku. Ia seperti abnormal.

Sebelum ini, TX mempunyai error pada kadar kurang dari 5 error dalam tempoh 2 jam 45 minit. Dan pada kali ini, RX pula yang semakin kritikal kerana error nya terlalu banyak dgn catatan 98% dalam tempoh 2 jam 45 minit.

Saya menjangkakan ada sesuatu yang tak kena di salah satu klien saya di kampungwifi. Adakah ada diantara kita broadcast sesuatu file? peer to peer seperti limewire/ares ataupun torrent. Ini mengganggu semua klien yang berada di jaringan kampungwifi termasuk repeater yang berfungsi di kawasan "kampungwifi 2". Kesimpulannya, ia menyesakkan komunikasi data diantara AP dan juga klien2 lain.

Saya berharap aktiviti peer to peer seperti limewire/ares ataupun torrent
dapat diberhentikan dengan seberapa segera kerana kita semua berkongsi satu talian.

Saya harap semua faham.

Terima kasih.



0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home
 
Rekabentuk oleh Dellantre| Powered by Blogger | © 4/2011 : Cetusan teknologi orang kampung